Kamera Arkası: Andrea Arnold

2 haftalık aramızdan sonra Kamera Arkası bölümüne kaldığımız yerden devam etme zamanı geldi. Bu haftanın konuğu Andrea Arnold. Kısa bir zaman içerisinde en iyiler arasına adını yazdıran Arnold 1961 yılında İngiltere’de doğmuş, Red Road ile büyük çıkışını yapmış bir yönetmen. Dört kardeşin en büyüğü olan Arnold oldukça genç yaşta ebeveyn olan bir anne babanın çocuğu. Küçük yaşta ayrılınca annesi tarafından büyütülen dört çocuğun hikayesi Andrea Arnold’ın son kısa filmi Wasp’a da konu olmuş hatta. Çocukken karanlık hikayeler yazmaya başlamış, liseyi terk edip 18 yaşındayken Londra’ya gidip sunucu ve aktris olarak bir çocuk programında görev almış. Televizyon için uzunca bir süre çalışmaya devam etmiş ve o dönemde hem senaristlik hem de yönetmenlik üzerine pek çok şey öğrenmiş.

Öğrendiklerinin sonrasında hikayelerini filme çevirme yeteneğini keşfeden Arnold bu sefer de Los Angeles’daki Amerika Film Enstitüsü’ne eğitim almaya gitmiş. Sonrası ise belli. Milk, Dog ve Oscar alan Wasp isimli kısa filmi Andrea Arnold’ın önünü açmış. Red Road kendi ülkesinde bilinen bir film olarak kalsa da Fish Tank’in uluslararası anlamda kazandığı başarı göz ardı edilecek gibi değil. Hele ki filmin düşük bütçeli bir bağımsız olduğu düşünülürse. En son Wuthering Heights ile Venedik’te Altın Aslan yarışı veren Arnold, İngiltere’nin gelecek vaat eden yönetmenlerinden biri olarak görülüyor. Ayrıca sayısı oldukça az ama her bir birbirinden nitelikli kadın yönetmenler arasında özel bir yeri olduğu da kesin.

Amour’un Altın Palmiye aldığı son Cannes Film Festivali’nde jüri üyeliği yapan Arnold’ın sıradaki projesinin ne olduğu henüz belli değil. Ama daha uzun seneler boyunca kendine has anlatım biçimiyle bizleri büyüleyeceği kesin. Filmlerindeki samimiyeti ve titizliği beğendiğim Arnold’ın kariyerine inceleme kısmına gelirsek…

Yanında "*" işareti olanlar, ödüle dönüşmüş adaylıkları göstermektedir.

RED ROAD (2006)
Senaryo:
Andrea Arnold
Oyuncular: Kate Dickie, Tony Curran, Martin Compston, Nathalie Pres

Şehir içerisine yerleştirilmiş güvenlik kameralarının kontrolünden sorumlu operatör kadının, geçmişinde yer etmiş bir adamı bu kameralardan takip etmesini konu alıyor Red Road. O kadar sakin bir başlangıç yapıyor ve Glasgow’un bilinmeyenleri öyle güzel önümüze sunuyor ki Arnold zaten ilk filmiyle kamerasına tutuluyorsunuz. Ayrıca Red Road’ın debut bir çalışma olmasına rağmen Cannes’dan Jüri Ödülü’yle dönmüş olmasını da eklemek gerek. Ki bir nevi ikincilik olarak kabul edilen bu ödülün Ken Loach’un The Wind That Shakes Barkley’sinden alınıp Red Road’a teslim edilmesi an meselesiydi bana kalırsa. Yine de kimileri için fazlasıyla deneysel kaçabilecek Red Road karışık eleştiriler aldı. Kendi ülkesinde önemli ödüllere layık görülse de Arnold’ın sesini duyurmasına yetmedi. Oscar’da Wasp ile En İyi Kısa Film ödülünü aldıktan sonra yaptığı ilk işle dünyanın en önemli festivalinde önemli bir ödül almış olmasını saymazsak tabi.

[B]

Ödüller

  • BAFTA – Carl Foreman Ödülü*
  • BIFA – En İyi Film, En İyi Erkek Oyuncu (Tony Curran)*, En İyi Kadın Oyuncu (Kate Dickie)*, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Martin Compston), Douglas Hickox Ödülü
  • Cannes Film Festivali – Jüri Ödülü*

FISH TANK (2009)
Senaryo:
Andrea Arnold
Oyuncular: Katie Jarvis, Kierston Wareing, Michael Fassbender, Rebecca Griffiths, Harry Treadaway, Sydney Mary Nash, Sarah Bayes

Fish Tank 2009 yılının en güzel sürprizlerinden biri oldu. Gişede feci halde çuvalladı ama eleştirmenler tarafından ayakta alkışlandı Andrea Arnold’ın ikinci uzun metrajlı film. Yönetmen Avrupa’da adını duyurmakla kalmadı, Amerika’daki eleştirmen gruplarını da kendini hatırlattı. Katie Jarvis’in başarılı oyunuyla dikkat çeken Fish Tank, Michael Fassbender’ın projede yer alması sebebiyle ayrı bir önem kazandı. Annesinin erkek arkadaşına hiç farkında olmadan aşık olan şiddet düşkünü, asosyal, 15 yaşındaki bir kız çocuğunu anlatıyordu Fish Tank. Yalnız Arnold yine yapacağını yapıp bizi hiç yormayan, yalın bir anlatım sundu önümüze. İzleyen herkesin de kalbini çaldığını düşünüyorum filmin. Hayal kırıklığının en uçlarda hissedildiği bir yaşı, 7’den 70’e tüm izleyicisine en ince ayrıntısına kadar hissettirmek ve kimlik bunalımı yaşanan o dönemleri hatırlatmak o kadar da kolay değil diye düşünüyorum. Andrea Arnold için bu kadar umutlu olmamın tek sebebi zaten bu film.

[A]

Ödüller

  • BAFTA – En İyi İngiliz Filmi*
  • BIFA – En İyi Film, En İyi Yönetmen*, En İyi Kadın Oyuncu (Katie Jarvis), En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Michael Fassbender), En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Kierston Wareing), Umut Vaat Eden Oyuncu (Katie Jarvis)*, En İyi Senaryo, En İyi Teknik Başarı
  • Cannes Film Festivali – Jüri Ödülü*
  • Avrupa Film Ödülleri – En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Kadın Oyuncu (Katie Jarvis)

WUTHERING HEIGHTS (2011)
Senaryo:
Emily Bronte (roman), Andrea Arnold ve Olivia Hetreed (senaryo)
Oyuncular: Kaya Scodelario, James Howson, Oliver Milburn, Nichola Burley, Eve Coverley, James Northcote, Lee Shaw, Amy Wren, Shannon Beer, Solomon Glave, Steve Evets, Paul Hilton, Simone Jackson, Jonny Powell, Michael Hughes

Skins ile aşık olduğum Kaya Scodelario‘nun Andre Arnold’ın yeni filminde olduğunu öğrendiğimde duyduğum heyecanı anlatamam. İzledikten sonra ilk yarı boyunca Kaya’yı görememiş olmanın verdiği hayal kırıklığı ve Emily Bronte’nin unutulmaz eserinden uyarlanan Wuthering Heights’ın kendi karanlığında boğulmuş bir film olduğunu görünce hissettiklerim ise anlatılamaz. Wuthering Heights pastoral güzellikleri ve bu güzellikleri en kusursuz haliyle seyirciyle buluşturan görüntü yönetimi haricinde benim hiç sevemediğim, açıkça sıkıldığım bir film oldu. Heathcliff ile Catherine’in aşkı bizleri böylesine bir sabır sınavına sokmalı mıydı bilemiyorum. Fish Tank’den sonra çok daha iyilerini beklediğim için Arnold’ın iyi bir görüntü yönetmeniyle çalışan herkesin yapabileceği Wuthering Heights’la karşıma çıkması pek mutlu etmedi kısacası. Yine de adını dahi bilmediğimiz bir sonraki projesine aşık olup bu hüsranı unutmaya hazırım.

[C]

Ödüller

  • Venedik Film Festivali – En İyi Teknik Başarı*
GELECEK PROGRAM
 12 Kasım: James Cameron
 19 Kasım: John Cameron Mitchell
 26 Kasım: Nuri Bilge Ceylan
 3 Aralık: Todd Haynes
 10 Aralık: Gaspar Noe
About these ads

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Kamera Arkası duyurusu | Oscar Boy

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: